Szukaj samochodu na wynajem

Kraj:

Odbiór:

Data odbioru:

Zwrot:

Dzień: Miesiąc: Rok:
Ok
Dzień: Miesiąc: Rok:
Ok
>>>O nas  >>>BLOG 

 

opóźnienia

 

Opóźniony lub odwołany lot? Czy należy się rekompensata? Jakie mamy prawa?

 

Większość z nas podróżuje samolotami, w okresie letnim ruch jest wzmożony jeszcze bardziej i nie rzadko zdarza się, że samolot jest opóźniony pół godziny, godzinę albo i dłużej.

Większość z nas wie, że po pewnym czasie na lotnisku przysługuje nam coś do picia, później coś do jedzenia itd., ale nie zawsze pamiętamy, jakie są to ramy czasowe, dlatego przypominamy:

- przy opóźnieniu OD 2 godzin, pasażerom przysługuje opieka - przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpłatnych napojów oraz posiłków w liczbie adekwatnej do długości opóźnienia. Warto też wiedzieć, że bezpłatnie w takiej sytuacji możemy skorzystać z dwóch rozmów telefonicznych, faksów lub e-maili.

- przy opóźnieniu większym niż 5 godzin, podróżujący mają prawo do zwrotu kosztów biletu LUB do lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.

- przy opóźnieniu, które przekracza dobę, pasażerowie powinni mieć zapewnione zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem.

 

Odszkodowanie – kiedy i ile?

Stało się, nasz lot opóźnił się kilka godzin, kiedy możemy domagać się odszkodowania?

Sprawa przedstawia się następująco:

– jeśli opóźnienie było większe niż 3 godziny i z przyczyn niezależnych od przewoźnika, tj. przede wszystkim warunki atmosferyczne (np. mocna mgła w miejscu lądowania lub startu), wówczas odszkodowanie nam nie przysługuje.

W innych sytuacjach - tak, jest jasno określone i zależy od długości trasy:

- 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km

- 400 euro w przypadków rejsów wewnątrz UE, powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE

- 600 euro dla pozostałych rejsów

 

Oczywiście i tu są pewne obostrzenia:

Kwota odszkodowania może być pomniejszona o 50 % jeśli opóźnienie nie było większe niż:

– 2 godziny w przypadku lotów o długości do 1500 km,

– 3 godziny w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km,

– 4 godziny dla lotów dalszych.

 

Odszkodowanie również nam nie przysługuje, jeśli lot został odwołany, ale zostaliśmy o tym fakcje poinformowani do 14 dni przed terminem wylotu.

 

PRZYKŁAD 1

Jesteśmy na lotnisku w Helsinkach, nasz powrotny do Polski został odwołany z powodu awarii silnika samolotu. W tej sytuacji przysługuje nam opieka oraz odszkodowanie.

W praktyce zazwyczaj wygląda to tak, że przewoźnik oferuje nam pierwszy możliwy lot do wykupionego pierwotnie miejsca docelowego, jeśli lot jest np. rano następnego dnia, otrzymujemy również voucher na hotel (możliwie blisko lotniska), posiłek oraz mamy zapewniony transfer do i z hotelu. Zatrzymujemy wszystkie dokumenty związane z podróżą, ewentualne karty pokładowe, zdjęcia rezerwacji itd., posłużą nam następnie do złożenia reklamacji celem uzyskania odszkodowania.

PRZYKŁAD 2

Analogiczna sytuacja, jesteśmy w Helsinkach, mgła uniemożliwia lot, który zostaje odwołany. W tej sytuacji przysługuje nam opieka, ale odszkodowanie już nie – lot został odwołany z powodu siły wyższej. Przewoźnik oferuje nam inny lot, zakwaterowanie, posiłek oraz transfer.

PRZYKŁAD 3

Lecimy na Santorini przez Ateny, wykupiliśmy samy dwa różne połączenia – jeden linią Aegean z Polski do Aten, a drugi Olympic z Aten na Santorini. Mamy 2 godziny na zmianę samolotu, pierwszy lot opóźnia się 2,30h i samolot na Santorini odlatuje. Co wówczas? Kolejny etap podróży, tj. z Aten na Santoryn musimy zorganizować razem, bowiem nie był na jednym bilecie (smay zdcydowaliśmy się na 2 osobne połączenie, w dodatku realizowane przez różne linie lotnicze). W takiej sytuacji drugi lot nam przepadł, opóźnienie było na rejsie krótszym niż 1500km, więc przysługuje nam 250 euro, jednak ponieważ było krótsze niż 3 godziny, przewoźnik może je zmniejszyć o 50 %.

PRZYKŁAD 4

Wykupujemy bilet z Polski na Santoryn z lotem przez Ateny i zmianą samolotu, całość jest na jednej rezerwacji. Pierwszy samolot się spóźnia, nasz planowy lot z Aten na Santoryn odlatuje również. W tej sytuacji wszystko organizuje przewoźnik, dodatkowo, jeśli w miejscu docelowym będziemy później niż po 3 godzinach, przysługuje nam 250 euro odszkodowania.

Ważne – jeśli ta opcja nam nie odpowiada, bo np. zaoferowany lot jest zbyt późno, a my musimy być w kraju wcześniej, przysługuje nam zwrot poniesionych kosztów na podróż na porównywalnych warunkach (tj. jeśli mieliśmy wykupiony np. lot w klasie ekonomicznej, nie zamawiamy klasy business itd.)

Co jeśli lecimy z biurem podróży?

W takiej sytuacji również odpowiedzialny jest przewoźnik, jednak reklamację możemy składać bezpośrednio do biura podróży, które odpowiada za realizację pakietu turystycznego.

JAK dostać odszkodowanie?

Jeśli już wiemy, że odszkodowanie nam przysługuje, powinniśmy podjąć następujące kroki:

1. Zatrzymujemy wszystkie dokumenty związane z podrożą, tj. karty pokładowe (np. z odwołanego lotu lub tego, na który nie mogliśmy zdążyć), vouchery na hotel itd.

2. Na stronach internetowych wielu przewoźników są gotowe formularze skarg/ reklamacji, należy je wypełnić opisując dokładnie sytuację oraz załączyć wszystkie dokumenty. Jeśli strona nie ma gotowego formularza, wysyłamy email, można również wysłać zażalenie wraz z dokumentami pocztą (zatrzymujemy oryginały). W piśmie dobrze jest podać wszystkie szczegóły.

Poniżej przedstawimy przykład pisma (odpowiedź otrzymana była po kilku dniach, rekompensata została przyznana po max. tygodniu czasu). Na stronie przewoźnika (Air France) znajduje się szczegółowy formularz ,w którym podaje się wszystkie dane, numer lotu, godziny wylotu, przylotu itd.

 

Dear Sir/Madame, My name is XXX XXXXX and I was on flight from Warsaw to Havana, with connecting flight at Paris airport. My flight was suppose to depart on 25.01.2019 at 13:00 from Warsaw (WAW), arrive at Paris airport (CDG) at 15:30 on 25.01 as well, and then there was another flight on the reservation from Paris at 17:15 on 25.01, which was supposed to land at Havana airport (HAV) at 21:40 on 25.01.2019 (the same day).

The first flight was delayed by 2,34 hours because of the maintenance problem and because of that me and my sister could not catch the flight to our travel destination, which was Havana, Cuba. The flight to Havana was arranged for the next day, which was 26.01.2019 and as a result I have arrived at our travel destination 1 day later, which was exactly 24 hours of delay. Futhermore, apart from loosing 1 day of our holiday on Cuba, which was 10% of my time there in total (10 days trip), I have lost the money that I have already paid for the accomodation, as I could not cancel or change it, it was 80 USD. In a conclusion, at my travel destination I was late 24 hours, besides I lost additional 80 USD for accomodation.

For the damage, I expect to receive a whole compensation of 600 euro, according to the EC regulation. I would like receive a prompt response.

Yours sincerelly,

/

 Szanowni Państwo, Nazywam się XXX XXXX i byłem pasażerem na rejsie Warszawa – Havana, z lotem łączycym do Paryżą. Mój lot planowo był 25.01.2019 o 13:00 z lotniska Warszawa Okęcie (kod IATA lotnisko – WAW), przylot na lotnisku w Paryży (CDG) o 15:30 25.01 oraz kolejny lot na rezerwacji z Paryża o 17:15 25.01, który miał lądować na lotnisku w Havanie (HAV) o 21:40 25.01.2019 (tego samego dnia).

Pierwszy lot był opóźniony 2,34 godziny (jeśli nie pamiętamy dokładnie czasu opóźnienia, posłużmy się stroną typu flighttarad, która podaje historyczne dane dla wszystkich samolotów) z powodów technicznych i z tego powodu do docelowego miejsca mojej podróży przybyłam 1 dzień później, co dało dokładnie 24 godziny opóźnienia. Dodatkowo, pominąwszy stracenie 1 dnia wakacji na Kubie, który stanowił 10% mojego pobytu (pobyt 10-cio dniowy), straciłam pieniądze, ze względu na opłacone już zakwaterowanie, którego nie można było odwołać ani zmienić, była to kwota 80 USD.

Podsumowując, na docelowym miejscu mojej podróży byłam 24 godzin później, dodatkowo straciłam 80 USD. Za straty oczekuję przyznanie pełnej kwoty rekompensaty, czyli 600 euro, zgodnie z regulacjami EC.

Będę wdzięczna za szybką odpowiedź. Z poważaniem, XXX.

 

W internecie można znaleźć wiele firm, które zajmują się pośrednictwem z dochodzenia odszkodowań, zazwyczaj działają na zasadzie wynagrodzenia procentowego od odszkodowania.

 

Jeśli macie pytania, piszcie na kontakt@wiemgdziejade.pl

Booking.com
sluchawka ikona slash fb ikona

Wszelkie informacje i materiały zamieszczone na stronach internetowych WiemGdzieJade.pl nie są ofertą handlową w świetle przepisów kodeksu Cywilnego oraz innych właściwych przepisów prawnych. Wobec wszelkich produktów i usług firmy WiemGdzieJade.pl nie mają zastosowania przepisy ustawy z 27.07.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i ustawy z 2.03.2000 o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Nazwa, logo oraz pozostałe nazwy i znaki słowne, słowno-graficzne oraz graficzne prezentowane na tej stronie są zarejestrowanymi znakami towarowymi. Wszystkie znaki towarowe i materiały, jakie można ujrzeć lub przeczytać na tej stronie są chronione przepisami prawa własności przemysłowej oraz prawa autorskiego i nie mogą być wykorzystywane bez wcześniejszej pisemnej zgody właściciela.